Συνέντευξη

Κάνουμε τo παν για περιορίσουμε τις επιπτώσεις του Brexit στη ναυτιλία

https://eladanews.gr/intreview/kanoyme-to-pan-ghia-periorisoyme-tis-epiptwseis-toy-brexit-sti-nautilia?5793 EladaNews.gr
Κάνουμε τo παν για περιορίσουμε τις επιπτώσεις του Brexit στη ναυτιλία

Η υπουργός μεταφορών και ναυτιλίας της Μεγάλης Βρετανίας, Nusrat Ghani, η οποία βρέθηκε στην Ελλάδα με αφορμή την παρουσία της στο Greek Shipping Summit μιλά στο Capital.gr για τις παραδοσιακές σχέσεις με την Ελλάδα και τους ισχυρούς ναυτικούς δεσμούς των δύο κρατών. Στέλνει μήνυμα ότι οι σχέσεις αυτές δεν θα επηρεαστούν από το Brexit, ενώ τονίζει ότι υπάρχουν πολλές ευκαιρίες συνεργασίας για την προώθηση κοινών θέσεων στα διεθνή fora. Επίσης αναφέρεται στις μεγάλες προκλήσεις του μέλλοντος, όπως η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στη ναυτιλιακή βιομηχανία αλλά και οι νέοι περιβαλλοντικοί στόχοι της ναυτιλίας.






- Κ. Ghani, πως βλέπετε το επίπεδο των σχέσεων Ελλάδας και Μεγάλης Βρετανίας, σε έναν τομέα όπως η ναυτιλία, στον οποίο οι δύο χώρες έχουν μεγάλη παράδοση αλλά και ισχυρούς δεσμούς;


Κατ' αρχάς πρέπει να σας πω ότι νιώθω εξαιρετική ικανοποίηση κάθε φορά που επισκέπτομαι τη χώρα σας και μου δίνεται η ευκαιρία να έρθω σε επαφή με την οπτική των Ελλήνων πλοιοκτητών για όλα τα τρέχοντα θέματα του κλάδου, όχι μόνο για τα περιβαλλοντικά αλλά και για την τεχνολογία και τη γραφειοκρατία. Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ελλάδα έχουν χτίσει μια μακροχρόνια και στενή σχέση. Οι ιστορικοί δεσμοί των δύο χωρών έχουν εξελιχθεί σε ζωντανούς, σύγχρονους δεσμούς, όχι μόνο μεταξύ των κυβερνήσεων μας, αλλά και μεταξύ των ανθρώπων μας, οι οποίοι συμβάλλουν ζωτικά στην κοινωνία και την οικονομία, οι μεν των δε. Η Ελλάδα και το Ηνωμένο Βασίλειο, ως χώρες με παράδοση στη ναυτιλία, έχουν πολλά κοινά ενδιαφέροντα και κοινούς δεσμούς. Χαίρομαι ιδιαίτερα που τόσοι Έλληνες εφοπλιστές έχουν παρουσία στο Λονδίνο, αξιοποιώντας τις υπηρεσίες που παρέχει το Λονδίνο στην ασφάλιση, τη ναυλομεσιτεία, τις νομικές υπηρεσίες και σε πολλούς άλλους τομείς. Θέλουμε να διατηρήσουμε και να αναπτύξουμε περαιτέρω αυτούς τους δεσμούς στο εγγύς μέλλον και ανυπομονούμε να καλωσορίσουμε τους Έλληνες επισκέπτες στη Διεθνή Εβδομάδα Ναυτιλίας του Λονδίνου (London International Shipping Week), τον προσεχή Σεπτέμβριο.


Είχα την ευκαιρία να συναντηθώ με τον υπουργό εμπορικής ναυτιλίας αλλά και με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος και διαπιστώσαμε ότι όλοι αντιμετωπίζουμε τις ίδιες προκλήσεις και μπορούμε να καταβάλουμε από κοινού προσπάθειες να εξασφαλίσουμε το καλύτερο δυνατό νομοθετικό πλαίσιο.


Η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζουμε είναι να πείσουμε περισσότερους νέους να σκεφτούν την καριέρα στη θάλασσα, ιδιαίτερα μια καριέρα που αλλάζει πολύ και δεν φαίνεται να έχουμε κατανοήσει πλήρως τις μεγάλες ευκαιρίες που υπάρχουν. Πρέπει όμως να έρθουμε πιο κοντά στις νέες τεχνολογίες.


Επίσης μοιραζόμαστε κοινές φιλοδοξίες για τη ναυτιλία και βλέπω ότι υπάρχουν σημαντικές ευκαιρίες συνεργασίας. Μπορούμε να συνεργαστούμε, εάν για παράδειγμα υπάρξουν κάποια θέματα αρμοδιότητας του ΙΜΟ για τα οποία μπορούμε να θέσουμε από κοινού τις ανησυχίες μας ή προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι ο ΙΜΟ θα τηρήσει τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει για το περιβάλλον, την προώθηση της τεχνολογίας ή για θέματα που σχετίζονται με το ανθρώπινο κεφάλαιο. Πιστεύω ότι υπάρχει ευρύ πεδίο συνεργασίας για να δουλέψουμε μαζί πάνω σε αυτά τα θέματα.


- Πως επηρεάζει το Brexit τη ναυτιλία και πως αντιμετωπίζετε την αβεβαιότητα που έχει δημιουργηθεί; Ποιες είναι οι απειλές και ποιες οι ευκαιρίες που εσείς εντοπίζετε;


Οι επιχειρήσεις δεν ανταποκρίνονται θετικά στην αβεβαιότητα, επομένως η καθυστέρηση στην αποχώρησή μας από την ΕΕ είχε έναν βραχυπρόθεσμο αντίκτυπο. Ωστόσο, ο ναυτιλιακός μας κλάδος παραμένει ισχυρός. Οι εφοπλιστές αναγνωρίζουν, για παράδειγμα, ότι το Ηνωμένο Βασίλειο παραμένει το κορυφαίο παγκόσμιο κέντρο παροχής ναυτιλιακών υπηρεσιών σε επιχειρήσεις, κατέχοντας το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στους τομείς της ασφάλισης, της νομικής και της ναυλομεσιτείας.


Με το Maritime 2050, προσδιορίσαμε τη μακροπρόθεσμη στρατηγική μας για τον κλάδο, η οποία προσβλέπει σε έναν μακροπρόθεσμο ορίζοντα, στη μετά το Brexit εποχή. Καλύπτει όλο το φάσμα από θέματα υγείας και ασφάλειας των ναυτικών, μέχρι την αξιοποίηση της τεχνολογίας για νέες επενδύσεις στον κλάδο.


Για παράδειγμα ένα από τα θέματα στο οποίο αναφέρθηκα και στην ομιλία μου στο Greek Shipping Summit ήταν η αυτόνομη ναυτιλία. Τα αυτόνομα πλοία δεν βρίσκονται τόσο μακριά όσο νομίζουμε. Πρόσφατα μια βρετανική εταιρεία έστειλε ένα αυτόνομο πλοίο με εμπορεύματα στο Βέλγιο. Πρέπει να δούμε πώς θα εξελιχθεί η τεχνολογία αυτή στο μέλλον και να προετοιμαστούμε να δούμε πώς θα πείσουμε το επιβατικό κοινό ότι τα αυτόνομα πλοία είναι ασφαλή και αξιόπιστα και ταυτόχρονα να προετοιμάσουμε την αναγκαία νομοθεσία.


Η στρατηγική Maritime 2050 έχει αναπτυχθεί με γνώμονα τις εξής παραδοχές: ότι το Ηνωμένο Βασίλειο παραμένει ένα brand υψηλής αξίας, ότι καλλιεργείται μια ουσιαστική συνεργασία μεταξύ της κυβέρνησης και των επιχειρήσεων του κλάδου, και ότι το Ηνωμένο Βασίλειο έχει πραγματικά ένα όραμα διεθνούς εμβέλειας. Εμμένουμε σε μία καθόλα ισορροπημένη σειρά προτεραιοτήτων και στην απόλυτη δέσμευσή μας για μια προσέγγιση βασισμένη σε ένα σύστημα κανόνων.


- Εξετάζετε κάποια μέτρα ειδικά για την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα του Λονδίνου;


Το υπουργείο μου έχει εξαιρετικές σχέσεις με το υπουργείο ναυτιλίας στην Ελλάδα και είμαι πολύ ικανοποιημένη με τον τρόπο που επικοινωνούμε. Το Brexit πήρε λίγο περισσότερο από όσο ελπίζαμε και καταλαβαίνω επίσης ότι υπάρχουν πολιτικές εξελίξεις ενόψει και στην Ελλάδα, με τις εκλογές. Αλλά και σε εμάς στη Βρετανία επίκειται αλλαγή ηγεσίας και θα έχουμε νέο πρωθυπουργό μέχρι τα τέλη Ιουλίου. Έχουμε μια νέα προθεσμία μέχρι τις 31 Οκτωβρίου και εστιάζουμε να πετύχουμε μια καλή συμφωνία με τις Βρυξέλλες και να δημιουργήσουμε ισχυρές βάσεις για τη σχέση μας στο εξής. Το υπουργείο μεταφορών προετοιμάζεται και εξετάζει διάφορα εναλλακτικά σενάρια ώστε να διασφαλίσει ότι σε κάθε περίπτωση, ειδικά στη ναυτιλία, η όποια επίπτωση να είναι εξαιρετικά περιορισμένη. Θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι θα συνεχίσουμε να έχουμε τις ίδιες εμπορικές σχέσεις και να συνεργαζόμαστε όπως μέχρι τώρα με χώρες όπως η Ελλάδα. Οι ελληνικές αρχές έχουν δείξει μεγάλη υπομονή και τις ευχαριστούμε. Εν τέλει όταν μιλάμε για το χαρτοφυλάκιό μου, των μεταφορών και της ναυτιλίας, έχουμε κάνει τα πάντα ώστε να περιορίσουμε τις επιπτώσεις και να μην υπάρξουν παρά ελάχιστες αλλαγές σε σχέση με το τι ισχύει σήμερα.


- Εκπρόσωποι της ναυτιλίας υποστηρίζουν ότι ο κλάδος καλείται να επωμιστεί δυσανάλογα μεγάλη επιβάρυνση όσον αφορά την κλιματική αλλαγή. Ποια είναι η δική σας άποψη;


Η κλιματική αλλαγή είναι ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που αντιμετωπίζει η παγκόσμια κοινότητα και όλοι οι επιχειρηματικοί κλάδοι πρέπει να δράσουν, εάν θέλουμε να επιτύχουμε τους στόχους της Συμφωνίας των Παρισίων και τη μετάβαση σε έναν κόσμο δίχως εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Είναι πράγματι γεγονός ότι η ναυτιλία είναι υπεύθυνη για ένα σχετικά μικρό ποσοστό εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σήμερα και έχει χτίσει μια καλή φήμη ως ένας από τους πλέον αποτελεσματικούς τρόπους μεταφοράς εμπορευμάτων. Ωστόσο, δεν θέλει να βρεθεί πίσω σε σχέση με άλλους κλάδους. Πολλές εταιρείες το κατανοούν ήδη και λαμβάνουν μέτρα για τον περιορισμό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τους στόλους τους.


Ωστόσο, η διεθνής ναυτιλία εξακολουθεί να παράγει μετρήσιμο όγκο εκπομπών αερίων θερμοκηπίου και το ποσοστό αυτό αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά εάν δεν ληφθούν μέτρα. Υποστηρίζουμε με θέρμη τη στρατηγική του IMO για τον περιορισμό των εκπομπών από τον κλάδο κατά 50% μέχρι το 2050 και τη σταδιακή εξάλειψη των εκπομπών όσο το δυνατόν συντομότερα αυτόν τον αιώνα.


Υπάρχουν πραγματικές ευκαιρίες για τον κλάδο, και για τα Κράτη, να εξασφαλίσουν οφέλη καθώς μεταβαίνουμε σταδιακά σε έναν κλάδο χαμηλών και εν τέλει μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Ανυπομονούμε να συνεργαστούμε με την Ελληνική Κυβέρνηση και την Ελληνική Ναυτιλιακή Κοινότητα για να ανταποκριθούμε στις φιλοδοξίες της στρατηγικής του ΙΜΟ στα επόμενα χρόνια.


- Είναι ο ναυτιλιακός κλάδος έτοιμος να εφαρμόσει τον κανονισμό IMO 2020;


Στη συνάντηση που είχα με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών μου μεταφέρθηκαν οι ανησυχίες για τον κανονισμό ΙΜΟ 2020, τις οποίες και θα μεταφέρω στο Λονδίνο τόσο στον γενικό γραμματέα του ΙΜΟ όσο και στους παραγωγούς καυσίμων. Προσωπικά, κατανοώ αυτές τις ανησυχίες αλλά δεν τις συμμερίζομαι.


Είμαι πεπεισμένη ότι πρόκειται για μία πρόκληση στην οποία μπορεί να ανταποκριθεί ο κλάδος. Η ποιότητα του αέρα αποτελεί ολοένα και μεγαλύτερη πηγή προβληματισμού τόσο στο Ηνωμένο Βασίλειο, όσο και παγκοσμίως, και είναι σημαντικό όλοι οι επιχειρηματικοί κλάδοι, συμπεριλαμβανομένης της ναυτιλίας, να υποστηρίξουν την ανάγκη για καθαρό αέρα για όλους.


Μολονότι αναγνωρίζουμε ότι προκύπτουν τεχνικές και λειτουργικές προκλήσεις που σχετίζονται με τη μετάβαση σε καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, ο IMO σημείωσε σημαντική πρόοδο σε αυτά τα ζητήματα κατά την πρόσφατη συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC), τον Μάιο του 2019, και η ενημέρωση που έχουμε σχετικά με τη διαθεσιμότητα καυσίμων από τα διυλιστήρια και τους προμηθευτές καυσίμων είναι θετική.


Τον Μάιο του 2019, η MEPC του IMO συμφώνησε σε νέες, περιεκτικές κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με το νέο όριο, συμπεριλαμβανομένου ενός προτύπου για την αναφορά μη διαθεσιμότητας καυσίμων και μια τεχνική επισκόπηση των θεμάτων ασφάλειας. Η παροχή αυτού του υλικού έρχεται σε απάντηση της ανησυχίας που έχουν εκφράσει εφοπλιστές και διαχειριστές πλοίων.


Επιπλέον, οι προμηθευτές καυσίμων έχουν κάνει θετικές δηλώσεις σχετικά με τη διαθεσιμότητα καυσίμων μέχρι το τέλος του έτους, γεγονός που μας επιτρέπει να έχουμε την πεποίθηση ότι η μετάβαση σε καθαρότερα καύσιμα θα επιτευχθεί με την ελάχιστη δυνατή όχληση.


- Ποιες είναι οι κυριότερες προκλήσεις για τον ευρωπαϊκό ναυτιλιακό κλάδο; Πώς μπορεί να παραμείνει ανταγωνιστικός; Τι γίνεται με τον "εμπορικό πόλεμο" και ποιος είναι ο αντίκτυπός του στη ναυτιλία;


Η στρατηγική Maritime 2050 θέτει τις απόψεις μας αναφορικά με τις τάσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος:


- Μακροπρόθεσμη αύξηση του θαλάσσιου εμπορίου

- Αλλαγή της μορφής των παγκόσμιων πληθυσμών και γήρανση του πληθυσμού

- Μετατόπιση της παγκόσμιας οικονομίας προς τα ανατολικά και μετατόπιση των βάσεων ισχύος

- Νέες, καινοτόμες τεχνολογίες, όπως η τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης και η ψηφιοποίηση, που δεν μπορούν να προβλεφθούν πλήρως

- Κλιματική αλλαγή


Πέραν αυτού, ο πυρήνας της στρατηγικής Maritime 2050 βασίζεται στην αξιοποίηση των δυνατών μας σημείων προκειμένου να ανταποκριθούμε σε αυτές τις προκλήσεις, οι οποίες με τη σειρά τους δημιουργούν νέες ευκαιρίες. Ένα πλάνο συνεργασίας κυβέρνησης και επιχειρήσεων του κλάδου με στόχο την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων και τη διαμόρφωση ενός λαμπρού μέλλοντος είναι φιλόδοξο και αισιόδοξο.


Φυσικά, οποιαδήποτε ενέργεια που μειώνει τον όγκο των παγκόσμιων συναλλαγών ή προξενεί την όποια αβεβαιότητα για τις συνθήκες συναλλαγών δημιουργεί βραχυπρόθεσμα κάποια προβλήματα στον κλάδο. Ωστόσο, δεν πρέπει να παραβλέψουμε τα θεμελιώδη –ότι πρόκειται για έναν κλάδο ο οποίος έχει ένα λαμπρό μέλλον στην εξυπηρέτηση των αναγκών ενός αυξανόμενου παγκόσμιου πληθυσμού.


Είμαστε στο επίκεντρο της τεχνολογικής προόδου –αναπτύσσοντας υβριδικά πλοία και αυτόνομες τεχνολογίες για τη μείωση των εκπομπών και την αύξηση της αποδοτικότητας των ναυτιλιακών εταιρειών.


Είμαι βεβαία ότι και η Ελλάδα είναι στην πρώτη γραμμή ανάπτυξης νέων τεχνολογιών –αυτός ο ανταγωνισμός είναι θεμιτός καθώς θα ενισχύσει το τελικό προϊόν και θα επιταχύνει τα οφέλη.




Πηγή: capital.gr

Leave a comment