Συνέντευξη

Moody΄s: Τα σημεία – "κλειδιά" για την επενδυτική αναβάθμιση

https://eladanews.gr/intreview/moodys-ta-simia-kleidia-ghia-tin-ependitiki-anavathmisi-2?7458 EladaNews.gr
Moody΄s: Τα σημεία – "κλειδιά" για την επενδυτική αναβάθμιση

Αποφασιστικής σημασίας για την επενδυτική αναβάθμιση της Ελλάδας θα είναι η επόμενη έκθεση ενισχυμένης εποπτείας της Κομισιόν, ενώ βαρύτητα σε μια τέτοια απόφαση θα έχει η απόφαση της ΕΚΤ για την επιστροφή των κερδών από τα ANFAs και τα SMPs, όπως επίσης οι κινήσεις για την ταχύτερη μείωση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων των τραπεζών.


Αυτό επισημαίνει, μιλώντας στο Capital.gr, η Kathrin Muehlbronner, Senior Vice President της Moody's Investors Service. Διατηρώντας την αξιολόγηση της Ελλάδας έξι σκαλοπάτια χαμηλότερα από την επενδυτική βαθμίδα και ενώ σε δύο μήνες θα κλείσει ένας χρόνος από την τελευταία αναβάθμιση της χώρας (σημειώνεται ότι η Moody΄s δεν προχώρησε, σε αναβάθμιση στα τέλη του περασμένου Σεπτεμβρίου, παρά το ότι είχε σημειωθεί εν τω μεταξύ σημαντική πρόοδος στην ελληνική Οικονομία), ο διεθνής οίκος αξιολόγησης περιμένει σαφείς ενδείξεις για μια επιτυχημένη επιστροφή της Ελλάδας στις διεθνείς αγορές.


Η αντιπρόεδρος της Moody΄s αναφέρει ότι Ιταλία και Brexit δεν συνιστούν απειλή για την Ελλάδα, επισημαίνει τι έκαναν χώρες όπως η Ιρλανδία και η Κύπρος για την ταχεία επενδυτική αναβάθμισή τους και εκτιμά ότι η εξυγίανση των ισολογισμών των τραπεζών θα είναι κομβική για την εισροή ξένων επενδύσεων.


Συνέντευξη στη Νένα Μαλλιάρα



- Πώς βλέπετε ότι θα επηρεάσουν την Ελλάδα και την ευρωζώνη γενικότερα οι εξελίξεις στην Ιταλία και το Brexit;


Η Ιταλία είναι το τρίτο μεγαλύτερο κράτος μέλος της ζώνης του ευρώ και, ως εκ τούτου, οι εξελίξεις σε αυτήν έχουν σημασία για την περιοχή ως σύνολο. Οι αυξανόμενες αποδόσεις των ιταλικών κρατικών ομολόγων έχουν συμβάλει πιθανώς στο ότι οι ελληνικές αρχές είναι ιδιαίτερα προσεκτικές για το πότε η Ελλάδα θα κάνει την επόμενη έξοδό της στις αγορές. Πάντως, πρακτικά δεν έχουμε δει "μόλυνση" από τις εξελίξεις στην Ιταλία σε άλλες χώρες - όπως αυτό είχε συμβεί το 2011 - 2012 - και δεν περιμένουμε αυτή η "μόλυνση" να προχωρήσει. Έκτοτε, η ευρωζώνη έχει ενισχύσει τα εργαλεία για την αντιμετώπιση κρίσεων. Αναμένουμε ότι η αναταραχή θα παραμείνει εστιασμένη στην Ιταλία και δεν θα επεκταθεί σε άλλες χώρες. Στο πλαίσιο αυτό, η Moody's τηρεί επί του παρόντος θετικές προοπτικές για την πορεία τεσσάρων - συμπεριλαμβανομένων και των ελληνικών – από τα δεκαεννέα κυβερνητικά ομόλογα των χωρών της ευρωζώνης, ενώ για τα υπόλοιπα το outlook παραμένει σταθερό.


Αναφορικά με το Brexit, ο αντίκτυπος θα εξαρτηθεί από τον τρόπο με τον οποίο το Ηνωμένο Βασίλειο τελικά θα εγκαταλείψει την ΕΕ, υποθέτοντας ότι θα την εγκαταλείψει. Η Moody's έχει εντοπίσει την Ιρλανδία, τις Κάτω Χώρες, την Κύπρο και τη Μάλτα μεταξύ των κυβερνήσεων της ΕΕ, οι οποίες θα μπορούσαν να επηρεαστούν ιδιαίτερα από το "No Deal" Brexit, ιδιαίτερα σε τομείς όπως το εμπόριο.


- Αν υποθέσουμε ότι τέλος Ιανουαρίου – Φεβρουάριο, μετά την δεύτερη Έκθεση προόδου ενισχυμένης εποπτείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η ΕΚΤ αποφασίσει να αρχίσει η επιστροφή στην Ελλάδα των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα που διακρατούν η ΕΚΤ και οι κεντρικές τράπεζες (η πρώτη εκταμίευση ξεπερνά τα 600 εκατ. ευρώ), αυτό θα συνιστούσε λόγο αναβάθμισης της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας; Ποιες άλλες προϋποθέσεις θα οδηγούσαν την Moody΄s σε μία αναβάθμιση;


- Μια θετική έκθεση της Επιτροπής και η απελευθέρωση των κερδών από τα SMP και τα ANFA θα ήταν ασφαλώς θετική. Έχουμε δηλώσει ότι για να βελτιωθεί η βαθμολογία της Ελλάδας πρέπει να δούμε στοιχεία ότι οι ελληνικές αρχές συνεχίζουν να ακολουθούν συνετές δημοσιονομικές πολιτικές που να στηρίζουν τις μεταρρυθμιστικές προσπάθειες των τελευταίων ετών. Αναμφισβήτητα θα επανεξετάσουμε την έκθεση της Επιτροπής. Σαφείς ενδείξεις για μια επιτυχημένη επιστροφή της Ελλάδας στη χρηματοδότηση από τις αγορές θα μπορούσαν επίσης να αποτελέσουν έναυσμα για μια κίνηση θετική αξιολόγησης.


- Το γεγονός ότι έχουν κατατεθεί συγκεκριμένες προτάσεις προκειμένου να επιταχυνθεί η μείωση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων των ελληνικών τραπεζών, θα συνιστούσε λόγο για την επενδυτική αναβάθμιση της χώρας;


Οι ταχύτερες από τις αναμενόμενες βελτιώσεις στην υγεία του τραπεζικού τομέα θα μπορούσαν επίσης να αποτελέσουν έναυσμα για αναβάθμιση. Στο B3, ωστόσο, η βαθμολογία της Ελλάδας είναι πολύ μακριά από την αξιολόγηση επενδυτικού βαθμού.


- Η Κύπρος και η Ιρλανδία είχαν την ταχύτερη επενδυτική αναβάθμιση από τα τέλη του 2013 μέχρι τον Οκτώβριο του 2018. Τι έκαναν οι χώρες αυτές που θα μπορούσε να αποτελέσει σημείο αναφοράς και για την Ελλάδα;


Είμαι περισσότερο εξοικειωμένη με την Ιρλανδία από την Κύπρο, έτσι θα επικεντρωθώ σε αυτό. Η Ιρλανδία είχε ήδη από την έναρξη του προγράμματος προσαρμογής της κάνει σημαντικά βήματα για να επαναφέρει τα δημόσια οικονομικά της και να αντιμετωπίσει τα τρωτά σημεία του τραπεζικού τομέα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ένα ισχυρό ιστορικό δημοσιονομικής σύνεσης και προθυμίας να αντιμετωπιστούν τα υποκείμενα αίτια της κρίσης. Αργότερα, από το 2015 και μετά, η πολύ γρήγορη οικονομική ανάπτυξη βοήθησε την Ιρλανδία να μειώσει το χρέος της με πολύ ταχείς ρυθμούς. Νομίζω ότι οι εξελίξεις στην Κύπρο ήταν κάπως πιο αργές, αλλά και εδώ είδαμε από πριν μια ισχυρή προθυμία να αντιμετωπιστούν τα αίτια της κρίσης, καθώς και σταθερή εφαρμογή των μέτρων που είχαν προγραμματιστεί. Το θέμα δηλαδή επιστρέφει στο ιστορικό των δράσεων που αποκαθιστούν την αξιοπιστία και την προβλεψιμότητα για την Οικονομία της χώρας. Αυτό τελικά είναι και το στοιχείο που υποστηρίζει μια ισχυρή ανάκαμψη των επενδύσεων και μια ταχεία ανάπτυξη της Οικονομίας.


- Χώρες που πέρασαν επίσης από προγράμματα προσαρμογής όπως η Κύπρος και η Ιρλανδία "έχτισαν" το αναπτυξιακό τους μοντέλο στις επενδύσεις. Αυτές οι χώρες είχαν ιδιαίτερα χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές. Θα ήταν μία δραστική μείωση των φορολογικών συντελεστών στην Ελλάδα ο καταλύτης για τη ροή άμεσων ξένων επενδύσεων στη χώρα; Ποιο θα ήταν το μίγμα πολιτικής που θα επιτάχυνε την ανάπτυξη της ελληνικής Οικονομίας;


Παρατηρούμε ότι άλλες χώρες πλησίον της Ελλάδας έχουν μειώσει τους συντελεστές φορολογίας εταιρειών τα τελευταία χρόνια, σε επίπεδα σημαντικά χαμηλότερα από τα αντίστοιχα της Ελλάδας. Παρατηρούμε επίσης ότι οι εταιρείες θεωρούν πως οι υψηλοί φορολογικοί συντελεστές αποτελούν το βασικό εμπόδιο στην επένδυση. Η ελληνική κυβέρνηση σκοπεύει να μειώσει τους φορολογικούς συντελεστές, αν δεν κάνω λάθος. Υπάρχουν όμως και άλλοι λόγοι για τους οποίους οι επενδύσεις στην Ελλάδα είναι χαμηλές, συμπεριλαμβανομένης της αναποτελεσματικής γραφειοκρατίας και των δικαστικών συστημάτων, της αβεβαιότητας σχετικά με τα νομικά δικαιώματα ιδιοκτησίας και των πολύπλοκων κανονισμών που ισχύουν για τις επιχειρήσεις κ.ά. Και πάλι, η κυβέρνηση έχει εντοπίσει πολλούς από αυτούς τους περιορισμούς και προσπαθεί να τα αντιμετωπίσει. Μια θεμελιώδης αλλαγή, ωστόσο, θα πάρει χρόνο. Συμπερασματικά, ένας υπερβολικά χαμηλός συντελεστής φορολογίας των εταιρειών δεν αποτελεί πανάκεια και σχεδόν μετά βεβαιότητας δεν είναι επαρκής λόγος για να αναμένεται κύμα επενδύσεων.



- Αποτελεί κοινό τόπο το ότι η Ελλάδα έχει ανάγκη από ένα επενδυτικό σοκ. Είναι έτοιμοι οι ξένοι επενδυτές να επενδύσουν στην Ελλάδα μακροπρόθεσμα και ποιοι είναι οι φόβοι τους;


Συμφωνώ ότι η Ελλάδα χρειάζεται ισχυρές επενδύσεις και ένα μεγάλο μέρος αυτών θα πρέπει να προέλθει από το εξωτερικό. Τα εμπόδια για τις επενδύσεις που προανέφερα είναι πιθανώς ένας λόγος, άλλος ένας είναι οι πολιτικές αβεβαιότητες και ενδεχομένως η ύπαρξη των κεφαλαιακών ελέγχων, αν και αυτοί δεν θα επηρέαζαν τις εισροές ξένων κεφαλαίων. Επιπλέον, θα πρέπει να επιταχυνθεί το ξεκαθάρισμα των τραπεζικών ισολογισμών από την κακή κληρονομιά στοιχείων ενεργητικού, έτσι ώστε το εγχώριο χρηματοπιστωτικό σύστημα να μπορεί να υποστηρίξει την ανάκαμψη της Οικονομίας τα επόμενα χρόνια.



Πηγή: capital.gr

Leave a comment