Ε.Ε

Τα μέτρα για τον IGB αναγκαία και αναλογικά, χωρίς να στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό

https://eladanews.gr/eu/ta-metra-ghia-ton-igb-anaghkaia-kai-analoghika-khoris-na-strevlwnoyn-ton-antaghonismo-2?7799 EladaNews.gr
Τα μέτρα για τον IGB αναγκαία και αναλογικά, χωρίς να στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε τα μέτρα για την κατασκευή του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας (IGB) που έχουν πάρει οι δύο χώρες, λέγοντας ότι «το έργο θα συμβάλει στην ασφάλεια και στη διαφοροποίηση του ενεργειακού εφοδιασμού της ΕΕ, χωρίς να προκαλεί αδικαιολόγητη στρέβλωση του».


«Ο νέος διασυνδετήριος αγωγός φυσικού αερίου ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Βουλγαρία θα αυξήσει την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού και θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό, προς όφελος των πολιτών της περιοχής”, δήλωσε η Επίτροπος ανταγωνισμού Μαγκρέιτε Βέστεϊγερ και πρόσθεσε ότι «τα μέτρα στήριξης που πρόκειται να χορηγηθούν από τη Βουλγαρία και την Ελλάδα περιορίζονται στα απολύτως αναγκαία για την πραγματοποίηση του έργου και είναι σύμφωνα με τους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων.»


Τα μέτρα που εγκρίθηκαν σήμερα από την Επιτροπή θα στηρίξουν την κατασκευή και τη λειτουργία του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου («IGB») μήκους 182 χιλιομέτρων μεταξύ της Ελλάδας (Κομοτηνή) και της Βουλγαρίας (StaraZagora), αναφέρει η ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ο αγωγός είναι σχεδιασμένος για να μεταφέρει 3 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα/έτος (δισ. κ.μ./έτος) φυσικού αερίου από την Ελλάδα στη Βουλγαρία έως το 2021 ενώ μια μελλοντική φάση του έργου θα μπορούσε να αυξήσει αυτήν τη δυναμικότητα σε 5 δις κ.μ./έτος και να επιτρέψει τη ικανότητα αντίστροφης ροής από τη Βουλγαρία στην Ελλάδα.


Ο αγωγός IGB θα ανήκει στην ICGB AD, κοινή επιχείρηση στην οποία συμμετέχουν ισομερώς η κοινοπραξία "IGIPoseidon" (όπου συμμετέχουν η ιταλική Edison και η ελληνική Δημόσια Επιχείρηση Αερίου ΔΕΠΑ) και η βουλγαρική κρατική εταιρεία αερίου «BEH».


Το συνολικό επενδυτικό κόστος για την υλοποίηση του διασυνδετήριου αγωγού IGB ανέρχεται σε 240 εκατ. ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί από : 1. την άμεση εισφορά ιδίων κεφαλαίων 46 εκατ. ευρώ από τους μετόχους της κοινής επιχείρησης. 2. συνεισφορά 45 εκατ. ευρώ από το Ευρωπαϊκό Ενεργειακό Πρόγραμμα Ανάκαμψης (ΕΕΠΑ), το οποίο διαχειρίζεται σε κεντρικό επίπεδο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. 3 . δάνειο ύψους 110 εκατ. ευρώ που χορηγήθηκε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) προς την BEH(το οποίο στη συνέχεια θα μεταβιβαστεί στην ICGB AD)· και 4. άμεση χρηματοδότηση 39 εκατ. ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό της Βουλγαρίας μέσω του βουλγαρικού επιχειρησιακού προγράμματος «Καινοτομία και Ανταγωνιστικότητα» 2014-2020 (OPIC).


Τα μέτρα στήριξης της επένδυσης που κοινοποίησαν στην Επιτροπή η Βουλγαρία και η Ελλάδα και ενεκρίθησαν είναι: 1. μια χωρίς όρους κρατική εγγύηση που θα χορηγήσει το βουλγαρικό κράτος στην BEH για να καλύψει το δάνειο ύψους 110 εκατ. ευρώ το οποίο θα λάβει η εταιρεία από την ΕΤΕπ. 2. την άμεση χρηματοδοτική συνεισφορά 39 εκατ. ευρώ από τη Βουλγαρία μέσω του προγράμματος OPIC. 2.ένα πάγιο καθεστώς φορολογίας εταιρειών στο οποίο θα υπάγεται η ICGB AD για 25 χρόνια από την έναρξη των εμπορικών δραστηριοτήτων και το οποίο θα διέπεται από διακυβερνητική συμφωνία μεταξύ Βουλγαρίας και Ελλάδας.


Η Επιτροπή μετά την αξιολόγηση αυτών των μέτρων διαπίστωσε τα εξής:


1.το έργο θα συμβάλει στην επίτευξη βασικών στρατηγικών στόχων της ΕΕ , όπως διαφοροποίηση και αύξηση της ασφάλειας του εφοδιασμού της ΕΕ με φυσικό αέριο·


2.τα μέτρα ενίσχυσης είναι αναγκαία, υπό την έννοια ότι το έργο δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί χωρίς την ενίσχυση.


3.τα μέτρα ενίσχυσης είναι αναλογικά και επομένως περιορίζονται στα ελάχιστα αναγκαία.


4.τα μέτρα ενίσχυσης δεν θα προκαλέσουν αδικαιολόγητη στρέβλωση του ανταγωνισμού.


Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες, ούτε η BEH στη Βουλγαρία ούτε η ΔΕΠΑ στην Ελλάδα επιτρέπεται να δεσμεύουν άνω του 40% της δυναμικότητας του νέου διασυνδετήριου αγωγού στα σημεία εισόδου στη Βουλγαρία και την Ελλάδα, αντίστοιχα. Ως εκ τούτου, τουλάχιστον το 60% της νέας δυναμικότητας θα είναι ανοικτό σε ανταγωνιστές που επιθυμούν να πωλήσουν φυσικό αέριο στις αγορές αυτές.


Υπενθυμίζεται ότι ο αγωγός IGB έχει συμπεριληφθεί στον κατάλογο των ευρωπαϊκών έργων κοινού ενδιαφέροντος, δεδομένης της στρατηγικής σημασίας του για τη διαφοροποίηση του εφοδιασμού της Ανατολικής Ευρώπης με φυσικό αέριο μέσω του διαδριατικού αγωγού φυσικού αερίου (TAP). Σημειώνεται ότι σήμερα το 98% των εισαγωγών φυσικού αερίου της Βουλγαρίας προέρχονται από μία μόνο πηγή. Ο αγωγός IGB θα συνδέσει τα συστήματα μεταφοράς φυσικού αερίου του ΔΕΣΦΑ και του TAP στην Ελλάδα με το σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου στη Βουλγαρία.


Οι βασικοί στρατηγικοί στόχοι του έργου και ο ρόλος του στις αγορές φυσικού αερίου της Νοτιοανατολικής Ευρώπης είναι οι εξής:


1.Ενισχυμένη ασφάλεια της προμήθειας φυσικού αερίου (αποφυγή διακοπών του εφοδιασμού με φυσικό αέριο). Το έργο θα διπλασιάσει τη δυναμικότητα εισόδου της Βουλγαρίας και θα διαφοροποιήσει τις διόδους εισόδου στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης·


2.Αυξημένη ικανότητα διαμετακόμισης στις νοτιοανατολικές χώρες της Ευρώπης που αξιοποιούν άλλες διασυνδέσεις με τη Ρουμανία και τη Σερβία· και


3.Διαφοροποίηση των εισαγωγών φυσικού αερίου της Βουλγαρίας με πρόσθετες πηγές εφοδιασμού από την περιοχή της Κασπίας, της Μέσης Ανατολής, της Ανατολικής Μεσογείου και τερματικούς σταθμούς υγροποιημένου φυσικού αερίου -υφιστάμενους και νέους στην Ελλάδα και/ή την Τουρκία.


Ν.Μ.



Πηγή: amna.gr

Leave a comment